Назад
Українською English
Лента Разделы
Раздел: Держава

Як працюватиме електронний реєстр військовозобов'язаних «Оберіг»: відповіді на головні питання

27.12.2023 07:15 701

Як працюватиме електронний реєстр військовозобовязаних «Оберіг»: відповіді на головні питання

Зараз реєстр військовозобов’язаних «Оберіг» синхронізують із державними реєстрами. Уже верифікували до 88% даних. Наразі постає ряд питань: з яких реєстрів надходить інформація та які дані містить «Оберіг», хто має доступ до них, а також наскільки реєстр захищений? Крім того, на розгляді Верховної Ради перебуває законопроєкт щодо удосконалення роботи електронного реєстру, що він передбачає?

▶ ️«Оберіг»

— це Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних і резервістів, електронна база даних для зберігання інформації, потрібна для ведення військового обліку.

У грудні 2022-го Кабмін видав постанову № 1487, де визначили деталі його запуску. Реєстр формально запустили 28 березня 2022 року, але на повну він досі не запрацював.

▶ ️Мета реєстру «Оберіг»

Зменшити корупцію, можливість маніпуляцій із даними, можливість надсилання повісток подвійно, потрійно людям, які вже воюють.

▶ ️З яких реєстрів надходить інформація

«Оберіг» наповнюється даними з різних державних реєстрів: РАЦС, Державна міграційна служба, Державна фіскальна служба, Державна прикордонна служба, Міністерство освіти і науки, Міністерство охорони здоров’я, Пенсійний фонд, Офіс Генерального прокурора, Державна судова адміністрація України (14-та стаття закону).

▶ ️Які персональні та службові дані містить

Персональні дані, зокрема:

● ПІБ;

● місце проживання;

● дата народження;

● сімейний стан, відомості про членів сім’ї;

● місце роботи;

● відомості про освіту;

● реєстраційний номер облікової картки платника податків;

● стан здоров’я;

● судимість тощо.

Службові дані, серед яких:

● проходження служби;

● участь в бойових діях;

● військове звання;

● спеціальність;

● ступінь придатності до військової служби за станом здоров’я та інше.

▶ ️Хто має доступ до електронного реєстру

На сьогодні за законом доступ до реєстру мають Міністерство оборони України як його володілець, Генеральний штаб ЗСУ, Служба безпеки України та Служба зовнішньої розвідки як його розпорядники, ТЦК та СП як органи ведення реєстру.

▶ ️Чи мають доступ до реєстру самі військовозобов’язані

— Нині у військовозобов’язаних є можливість перевірити інформацію про себе, яка міститься в реєстрі «Оберіг», однак тільки якщо особисто звернутися в ТЦК та СП і сформувати письмовий запит.

— Поновити дані теж можна через особисте звернення до ТЦК.

— За законом людина має право подати заяву у ТЦК на видалення з реєстру недостовірної інформації або на додавання тих відомостей, яких у реєстрі немає.

— Також військовозобов’язаний може ініціювати проведення перевірки, яка стосуватиметься правдивості даних у реєстрі.

▶ ️Наскільки захищений і безпечний реєстр

«Реєстр працює за всіма стандартами, які діють в Україні. В оператора ТЦК немає можливості викачати інформацію про всіх військовозобов’язаних по всій Україні. У нього є доступ до інформації в певному району чи області. Можливості викачати інформацію звідти точно немає», — розповів Олег Бурба, керівник компонента «Інтероперабельність та цифрова урядова інфраструктура» проєкту EU4DigitalUA, який модернізував «Оберіг»

За його словами, у законі прописано, хто який доступ має. Системи на взірець «Оберіг» побудовані так, щоб мінімізувати ризики витоку інформації. На його погляд, найвразливішою ланкою в цьому процесі є людина, що нещодавно підтвердив випадок із «Київстаром».

Усі реєстри державного рівня достатньо захищені від кібератак і зломів. Якщо щось і трапляється, то здебільшого через людський фактор.

«Попри те, що більшість персональних даних має вноситися автоматизовано через обмін із державними реєстрами, поле для зловживань залишається. Зміни до інформації про військовозобов’язаних вносять відповідальні працівники ТЦК та СП. Відповідно, які саме відомості потраплять до реєстру, буде залежати від певної людини, особливо якщо йдеться про внесення даних про військовозобов’язаного вперше», — зауважує адвокатка Валерія Петракій.

▶ ️Як планують удосконалити електронний реєстр

18 вересня 2023 року на розгляд Верховної Ради внесли проєкт закону № 10062, покликаний удосконалити роботу електронного реєстру.

Згаданий на початку перелік реєстрів, з яких буде надходити інформація в «Оберіг», доповнили такими держорганами:

● Міністерство внутрішніх справ України;

● Міністерство юстиції України;

● Міністерство у справах ветеранів України;

● Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України;

● Державна авіаційна служба України;

● інші державні органи-держателі (розпорядники, адміністратори) інформаційно-комунікаційних систем, реєстрів, баз (банків) даних.

Серед нових даних, які отримають з реєстрів:

● номери телефонів та електронні скриньки;

● відомості про документи, що дають право громадянину України на виїзд з України й в’їзд в Україну;

● відомості про статус ветерана війни;

● відомості про володіння іноземними мовами;

● про дозвільні документи про право на володіння та користування зброєю; відомості про проходження освітніх курсів та курсів підвищення кваліфікації

● відомості про посвідчення водія;

● відомості про посвідчення тракториста-машиніста;

● відомості про свідоцтва пілотів для некомерційної та комерційної діяльності;

● відомості про осіб зниклих безвісти тощо.

Крім того, серед змін, які внесуть законопроєктом № 10062, — у реєстр збиратимуть інформацію про людей від 17 років. Нині в реєстрі міститься інформація про військовозобов’язаних, призовників і резервістів віком від 18 до 60 років. Проте проєктом закону № 10062 передбачено зменшити мінімальний поріг до 17 років. Це роблять для того, щоб акумулювати дані про тих, кому найближчим часом виповниться 18.

Згідно із законопроєктом, військовозобов’язані отримають доступ до реєстру через електронний кабінет. Завдяки цьому можна буде подати відомості про себе в ТЦК в електронному вигляді, а також перевірити, чи є дані про вас у реєстрі (як ми зауважували, нині це можливо лише через особисте звернення в територіальні центри). Поняття електронного кабінету визначено в законопроєкті, однак нині немає порядку подання та отримання запитів з нього, кажуть юристи.

Джерело: dev.ua

Новости портала «Весь Харьков»